Enis Rıza - Yönetmen
1968 yılında kamerayı sokağa indirmenin büyüsü, filmler ile Anadolu’da yollara düşme, ‘Genç Sinema Hareketi’, ‘Epik Tiyatro’nun açtığı ufuktan yürüyüp gelen, edebiyat, şiir ve diğer kardeş alanlarla beslenen onlu yılların belgesel sinemacısı. Hocalığı, makaleleri, editörlüğü, yayıncılığı, onlarca belgesel film bu devinim içinde tarifli. Güncel akımları önemsiyor ama belgeselciliği bildiği gibi yaşıyor. Ve, ‘ başka bir dünya mümkün’ inadında iflah olmaz bir 68-69 kuşağı ruhunu hep koruyor. Bir de, ‘Mekteb-i Sultani’ tutkusu. Neyse ki yüz elli yılın izini süren bir belgeseli gerçekleştirince, ekip de bu tatminden mutlu oldu açıkçası.
Nalân Sakızlı - Yapım Yönetmeni
Fizik matematikle uğraşırken, ‘1980’in koşulları yeni bir alana davetin kapılarını açtı, Süha Arın’ın çağrısı ile belgeselci ekibe katıldı. Bildiklerinin üzerine, bilmediklerini ekledi. ‘Belgesel Sinema Alanı’nın, 68’den yürüyüp gelen anlama, anlamlandırma ve yüzleşme hevesine denk düştüğünü kavradı. Bu alanı bir iş alanı olmaktan çok, coşkusu ve kaygıları ile hayata katıldığı bir uğraş alanı olarak görüyor. Bir derdi var; her ekip ‘aklı başında’ kıdemli bir figüre ihtiyaç duyar, ama arada meşru delilikler yaşama ihtiyacı duyuyor.
Ebru Şeremetli - Yönetmen
Bir gün gözlerinin içi gülen, mektebinden mezun bir genç kız girmişti ofis kapısından. Tutku ve maharetlerini görmek için zaman gerekmedi. Tahsil terbiyesine yükseğini de ekledi. Yaratıcılığına hep titizliği eşlik etti. Arşiv araştırmalarında ya da masa başı ön kurgu çalışmalarında ’ galiba tamam Ebrucum’ lafı onun zihnindeki ‘ tamam’ la her zaman denk düşmedi. Koşulları zorlayıp kameranın başına da geçtiğinde, kendi filmlerinin kameramanı olmasındaki isabet de görüldü. Pozitif enerjisi ile, birlikte yirmi dört yıl kat edildi, bayram seyran demeden. Yönetmenlik yanında, vtr’nin ve ulaşabildiği diğer arşivlerin güncel teknolojiyle korumaya alınarak toplumsal hafızaya kalıcı olarak kazandırılması ve çevre aktivistliği ek uğraş alanları.
Ebru Aksoy - Yapım ve Yönetmen Yardımcısı
İsimler karışmasın diye ekip adı ‘Küçük Ebru’. Sosyal bilimlerin kardeş dallarında eğitimini tamamlarken genç yaşında çocuklarla dramalar, yayıncılık, tiyatro çalışmaları ile hayata erken yaşlarda katılmış. Öğrenmeyi, önermeyi, üretmeyi iç içe yaşıyor, coşkusunu kaybetmiyor. Teknolojiye yatkınlığı ve becerisi onu ekibin iki kıdemlisinin ek yüküne maruz bırakıyor, ama altından kalkıyor. Pandemi koşullarında ek bir yetenek kazandı, gerekli arşiv mal varlığını ‘mütemmim cüzü olarak’ her an elinin altında hazır tutuyor. Arada bir gölgelense de hep güler yüzlü olmayı başarıyor. Araya zaman girince, Anadolu yollarında çekimlerde olmayı çok özlüyor, ’hadi gidelim’ diyor.
Ozan Çağlar - Kameraman, Kurgucu
Aslında yukarıdaki ilgili haneye görsel-işitsel alanda tasarımcı notunu da eklemek lazım. Güncel teknolojinin sunduğu olanaklar gençlerin becerilerine yeni yetkinleşme alanları sunuyor. Ozan da bu çeşitliliğe yelken açanlardan. Bir avantajı da ekip ahengi içinde kalarak özgür ve özgül yaratıcılığına sahip çıkmak. Bu hali, ‘yaramaz bir çocuk’ olmanın gençliğine taşıdığı damardan da kaynaklanyor denebilir. İlgili branşlarda eğitimini alırken profesyonel piyasada çalışmanın onu erken yaşlarında deney sahibi yaptığı açık. Piyasa işlerinin gelgitli halleri ile boğuşmaktan yüksünmese de ‘bir yollara düşüp sakin kafa çekimler yapsak’ dediği oluyor. Epey daha meşakkatli olsa da, belgesel film üretmenin keyfini artık o da yaşıyor.
Ali Deniz - Grafik Tasarımcı
Resminde görüldüğü gibi. Yorgun ya da dinlenmiş anları fark etmiyor. Kurumsal işlerdeki tasarım yeteneği hocalarının dikkatinden kaçmamış olmalı. Gerisinde özgün hikayeler olan işleri de bir o kadar yaratıcı hevesle tasarlıyor, müdahale sevmiyor, zaten de gerekmiyor. Ama, her işin rötuşlara açık olduğunu biliyor.
Ceren Mezgil - Yönetmen ve Kurgu Asistanı
Fotoğrafı marifetlerini sınırlandırmasın. Sakin bir verimlilikle mektebinde öğrendiklerinin üstüne hep yenilerini eklemiş. Bir de İngilizceye yatkınlığı normal ama Korece öğrenme isteği güçlü olsa gerek, onu uzak coğrafyalara yolculuğa çıkarmış. Uzakdoğu’ya yeni gidip gelmeler de gündeminde. Şimdilerde bir şirkette kurgu işleri ile uğraşıyor. Ekip onu çok sevdi, aralarında biliyor.
Jale Mekiş Diker - Fotoğrafçı ve fazlası
Fotoğrafın söylediğinden daha fazlasını düşünmeli. O, girişimci bir profesyonel ve iflah olmaz eğitim gönüllüsü. Fotoğraf çekmek ilgili daldaki eğitiminden bu yana süregelen bir diğer yetenek. Bu ve daha fazlası ile katıldı ekibe. Seneler sonra birlikte yollara düşmek karşılıklı iyi geldi, yeni yolculukların da önü açıldı.
Egemen Öztürk- Çevirmen / Alt yazı çeviri
Bu kadar mı enerji dolu olunur. Bu halini sadece gençlikle açıklamak haksızlık olur. Olgunluğunu ve dile hakkını verme titizliğini siyaset bilimi eğitiminden almış olmalı. İngilizce dışındaki dillerin alt yazısını yaparken bile, tereddüt edince inisiyatif kullanarak çözüm üreten bir iş disiplini var. Sahibi olduğu şirketlerinde hiç durmadan çalışıyorlar. Ama burada yer almalarından karşılıklı mutlu olunan bir aidiyet duygusu söz konusu.
Deniz Özfırat - Çevirmen / Alt yazı çeviri
Enerjisine güler yüzlülüğü eşlik ediyor. O da şirketlerinde tempolu bir mesai içinde. Sanat tarihinden de yürüse belli ki başarılı olurmuş ama alan değiştirmiş. Başarılarını birlikte kat ettikleri için olsa gerek, ekip Deniz ve Egemen’i hep birlikte anar. Bu, ekibin zafiyeti mi, onların üretken birliktelik halinin doğal algılanışı mı? Algının sorunlu kısmı varsa ekibe ait olsun.
Bilgin Aslan Kospak - Ses mix
‘Nevi şahsına münhasır’. Evet, özgün bir kimlik. Ruh gibi dinliyor, dolanıyor görünse de ekipmanının başında kendi ses dünyasını kuruyor. Ekip Bilgin Aslan’ı meşakkatli ses kuşağı mesaisi gerektiren işlerle tanıdı. Yılmadı ve iyi ki aramıza katıldı.
Dr. Semih Çelik - Tarihçi
Ruhsal olgunluğunun bir kaynağı akademik hayatla sürüp giden tarih yolculuğu ama bir ayağı da tarihin bugüne söylediklerine olan merakında. Ekibin, genç yaşına rağmen Semih’e duyduğu sevgi ve ‘hürmet’, bilgi ve becerilerini paylaşmada hesabı olmayan yalın halinden kaynaklanıyor. Kültür, sanata olan ilgisi tarihçi olmanın bir diğer hali. Ne var ki ülkemiz, pek çok akademisyen gibi onu da bu coğrafya da tutamadı. Fiziki ayrılığı teknolojinin olanaklarıyla aşarak onu aramızda bileceğiz.
Sinan Sakızlı - Besteci, Müzik Prodüktörü
Belgesel filmlerin, yapımların ‘musiki ruhu’ on sekiz yaşından sonra ona emanet oldu, iyi ki de oldu. Filmler müzikleriyle de bilindi. ‘Oldum ki hayatta şuna kani, musiki oluyor tahsile mani’ tekerlemesine maruz kalsa da, matematik eğitimini tamamladı ama müzik alanını seçti. Kendi şirketiyle yelkenlisini o sularda yüzdürüyor. Az konuşsa da ekip onu anlıyor ve seviyor, başarılarından mutlu oluyor. hayyamstudyolari.com